mandag 31. mars 2014

Virksomheters bruk av Twitter til relasjonsbygging

Som nevnt tidligere er Twitter er en amerikansk mikrobloggingtjeneste, som lar brukere sende og lese andre brukeres oppdateringer gjennom tekstbaserte meldinger på maks 140 tegn. Brukere kan motta og lese oppdateringer på nettsiden til Twitter, via SMS, RSS, e-post eller andre alternative programmer.

De som tvitrer ønsker seg følgere, akkurat som bloggere ønsker seg lesere. Sosiale medier handler også om å dele. Dele kunnskap, informasjon, linker til artikler, bilder og videoer. Hvis du ikke deler, kan du ikke forvente at noen blir interessert. En bedrift som bare forteller om seg selv, er ikke interessant.

Et godt utgangspunkt er å få oversikt over hvem som snakker om bedriften, og hvor samtalen foregår. Deretter går det an å kommunisere direkte med kundene og interessegrupper, hele tiden. For å få en større tilhengerskare på Twitter er det en klar fordel å få Twitterkontoen implementert med Facebook. Med direkte linker til Twitterkontoen vil det være lettere for bedrifter å få brukere over til Twitter. Det er også mulig å få implementert at det som skrives om på Twitter kommer på Facebooksiden, som helt klar vil være en fordel.

Det ligger i navnet sosiale medier at det dreier seg om toveiskommunikasjon, og det er viktig at en skaper større interesse og engasjement rundt fagfeltet. Ta del i samtaler, gå i dialog og svar hvis personer spør om noe. Les andre sine oppdateringer, og skaff en oversikt over de personer som er mest interessant. Et tips er å engasjere folk gjennom konkurranser. Oppdateringer bør også komme jevnt, men skap ikke for mye støy. På Twitter kan man tillate seg å være mer uformell, men det er viktig å unngå konflikter.

Gjennom Twitter er det genialt å få med nyheter rundt bedriften. På denne måten kan folk få oppdateringer og informasjon om den. Og i tillegg få øynene opp for hva som kommer til å skje, vil muligheten og være der for å få nye tilhengere. Godt oppsett gjennom Twitter, kan gi bedriften viktig informasjon og tilbakemelding fra markedet. Twitter består i stor grad av samtaler, og vil ved riktig bruk kunne gi økt salg, som er den egentlige grunnen til at sosiale medier blir brukt. Det vil fungere som en indirekte salgskanal, gjennom å øke trafikk gjennom nettstedet og øke kundetilfredsheten. Det vil også skape interesse og engasjement rundt merkevaren, og som følge av dette, får det følgere som anbefaler bedriften videre.

Alt i alt, så er Twitter en ypperlig måte for bedriften å markedsføre seg selv, og holde kontakt med kunder, samt drive med indirekte salg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar