tirsdag 28. januar 2014

Forretningsmessig bruk av blogg

Når det kommer til blogg, har man i følge Clara Shih (Shih, 2011) følgende forventningsfaktorer:

  • Troverdighet
    • Akkurat som for private deltakere i sosiale medier, er tillit, troverdighet og en personlig tone interesse for og godt inntrykk av bedriftenes bruk av de sosiale mediene. Mange bedrifter oppnår dette gjennom å la mange meninger komme uredigert til orde, la ansatte få bidra på bedriftens sider og ha en konsistent bedriftsidentitet på nettet. 
  • Gjennomsiktighet
    • I web 2.0-æraen oppnår bedrifter respekt ved å være åpne og gi innsyn i f.eks. forretningsmetoder, samfunnsengasjement og produktegenskaper eller tjenesteinnhold. I den sammenheng er det viktig at både positive og negative synspunkter kommer fram. 
  • Åpenhet (medvirkning)
    • Tilsvarende forventer kunder så vel som andre forretningsforbindelser at deres meninger uttrykt i sosiale medier blir hørt og tatt hensyn til. De vil ha meninger om produktegenskaper, hvordan man kan komme i kontakt med bedriften, hvordan bedriften behandler sine medarbeidere og hvordan bedriften engasjerer seg i samfunnsspørsmål. Om og hvordan bedriften vil ta inn over seg de kommentarene og rådene som kommer slik er opp til bedriften, men det er nødvendig at deltakerne i de sosiale mediene merker at de blir hørt, at noen i bedriften har lest og kommenterer deres innspill. 
  • Rask respons
    • Med mobiltelefoner og iPads har vi blitt vant til rask reaksjon fra dem vi sender meldinger til. Tilsvarende er det nødvendig med rask reaksjon på hendelser på sosiale medier. F.eks. bør en Twittermelding fra en misfornøyd kunde behandles og besvares raskt, for å unngå viral spredning av misnøye. Riktig behandlet kan selv negative meldinger gi positiv effekt for bedriften, når man viser at bedriften er oppmerksom i nettsamfunnet. 
  • Langsiktighet
    • En av de viktigste effektene av bruk av sosiale medier I bedriftens kommunikasjon er å bygge troverdighet og tillit til bedriften, faktorer som igjen har stor betydning for forretningssuksessen. Dette tar tid, og krever lengre planhorisonter enn tradisjonelt fokus på tidsbegrensete markeds- og produktkampanjer. Samtidig gir de sosiale mediene mulighet til å knytte tettere og mere permanente relasjoner med kundene, gjennom fellesskap på sosiale medier, f.eks. som Facebook fans og følgere på Twitter (followers). Slike langsiktige relasjoner, med tilgang til en mengde publikumsdata, gir nye og bedre muligheter til mange forskjellige målrettede, forretningsbestemte anvendelser av kombinasjoner av disse dataene. 
For å demonstrere noen av disse faktorene, kan vi se nærmere på bloggen til klesprodusenten Stormberg; http://www.stormberg.com/blog/.
Bloggen til Stormberg

Førsteinntrykket jeg får av denne bloggen er at alt virker veldig gjennomført, og ikke minst troverdig. Bloggen har mye av den samme designen som deres hjemmeside, www.stormberg.com. Bloggen er oversiktlig, og lett navigerbar. Øverst er det en liten meny, der man kan lese om "Bak bloggen", "Om Stormberg" og "Stormberg i Sosiale medier". Videre kan man se hvilke innlegg som er mest kommentert, og på den måten se mange meninger som er kommet uredigert til orde.  Til slutt kan man også søke innlegg etter kategorier og tagger.

Når det gjelder gjennomsiktighet, kan man vise til et eksempel: http://www.stormberg.com/blog/2014/01/28/ressurser-pa-avveie/. Her gir en ansatt sine tanker om inkluderende arbeidsliv, og viser dermed samfunnsengasjement samtidig som han deler sine tanker med leserne.

Åpenhet
Stormberg viser åpenhet i sin blogg. Også her kan vi ta med et eksempel. I bildet til høyre ser vi at en kunde har blitt hørt i forbindelse med at Stormberg lagde ny nettbutikk.

Bloggen blir ofte oppdatert med nye saker. Dette kan gjelde alt fra barn og sosiale medier til etisk handel og finanskrisen. Hvem som helst kan kommentere det som er skrevet og komme med sine meninger, synspunkter og reaksjoner.
Bloggen har 6 skribenter, noe som gir et bredt spekter av innlegg som blir publisert.

Bloggen er også koplet opp mot andre sosiale medier, som Facebook og Twitter. Kunder/lesere kommer da enda lettere i kontakt med Stormberg, og responstiden til Stormberg blir da effektiv og rask.

Alt i alt så virker bloggen til Stormberg veldig troverdig og gjennomført, i tråd med hjemmesiden. Slik jeg ser det så innehar bloggen alle de 5 forventningsfaktorene som en seriøs bedrift må ha.

Kristoffer

2 kommentarer:

  1. Hei Kristoffer,
    Bra skrevet, du får fram viktige punkter med Stormberg sin blogg.
    Mvh Tove

    SvarSlett
  2. Hei Kristoffer,
    Er enig med deg, bloggen til Stormberg virker meget gjennomført.

    SvarSlett