fredag 7. mars 2014

Hvorfor trenger virksomheter en strategi for sosiale medier?

Dette blogginnlegget vil, som overskriften tilsier, handle om hvorfor en virksomhet trenger en strategi for sosiale medier.

Sosiale medier kan defineres som en internettbasert eller webbasert kanal der nytten oppstår ved interaksjon mellom brukerne. Det er samlebetegnelsen på den nye generasjonen av teknologi og brukermønstre på internett, som kjennetegnes ved at nettbrukere deler innhold, informasjon, meninger, erfaringer, kunnskap og media mellom hverandre.

En strategi for bruk av sosiale medier er uten tvil viktig for en virksomhet. Brukes sosiale medier riktig, kan det gi store konkurransefortrinn.

Der det spesielt er fem punkt som kan være smarte å følge når man skal lage sin strategi:

Mål:
Hva ønsker man å oppnå ved å ta i bruk sosiale medier? Mer salg? Vareprat? Oppmerksomhet? Det viktigste er at man definerer konkret hva målet er, og dersom man kan tallfeste det, er det enda bedre.
Misjon:
Hva er hensikten med sosiale medier? Misjonen blir da filosofien man navigerer med i det sosiale medielandskapet.
Måling:
Hvordan kan man vite at det man gjør har en effekt? Dette kan man måle med en rekke ulike måleparametere alt etter hva målet man setter seg er. Twitter følgere, facebookfans, nedlastinger, sidevisninger osv. Googe docs er et program man eksempelvis kan bruke, der man enkelt kan ta inn data og få ut lett forståelig statistikk med grafer og diagrammer.
Ansvar:
Hvem skal ha ansvaret for de sosiale mediene i bedriften? Dette vil da si å ha ansvaret for kundeservice, markedsføring og salg.
Fordelen for kunder:
Relevant og verdifullt innhold er nøkkelen. Gi kunder innsikt, og la dem få en sniktitt under panseret på din organisasjon, eller gi dem muligheten til å gjøre et kupp.

Dette er noen av de viktigste punktene som bør inngå i en strategi for sosiale medier. Ved å inkludere disse kan virksomheten oppnå de målene de ønsker, og foreta måling av dette. Det går også klart frem hvem som skal ha ansvaret for virksomhetens bruk av sosiale medier, og de får en hyppigere og tettere dialog med kundene.

Skjermbilder fra twitter med relevans til teksten over:



Denne tweeten er tatt med fordi den viser støre endringer hos 3 store aktører innen sosiale medier; Twitter, Facebook og LinkedIn. Det er viktig å holde seg oppdatert på endringer for å kunne tilpasse strategien man legger opp for bedriften.



Webgruppen viser er til 5 ulike steg man må ta for å utvikle en strategi for sosiale medier. De har hentet informasjonen fra chicagotrubune. Stor relevans til teksten i blogginnlegget her, da de 5 målene gjengis her.



Mayka Brevik påpeker hva som mangler i din eksisterende strategi for sosiale medier (dermed på hva som er viktig).


Thomas Holm Helgesen gir deg inspirasjon for Sosiale Medier. Hvem trenger vel ikke inspirasjon når de skal ta seg til med noe nytt og ukjent..?


Internettskolen gir også veiledning til fordan strategi for sosiale medier kan gi drahjelp i din hverdag.

1 kommentar:

  1. Hei!
    Jeg synes det er bra at har tatt med definisjonen av sosiale medier.
    Synes også du har funnet gode og relevante tweets!

    SvarSlett