Twitter er et gratis nettsamfunn som lar brukerne sende og lese andres oppdateringer, eller såkalte "tweets". Dette er tekstbaserte meldinger bestående av inntil 140 tegn. Tweets blir vist på brukerens profilside, og blir også vist på tweet-oversikten (timeline) for andre brukere som har valgt å abonnere/følge denne brukeren som legger ut en "tweet".
Twitter begynte som et forsknings og utviklingsprosjekt hos selskapet Obvious i San Fransisco i Mars 2006. Der det i begynnelsen kun ble benyttet innad i selskapet. I dag derimot, har antallet brukere økt drastisk, og i Juni 2011 hadde Twitter over 350 millioner brukere, og dette antallet vokser stadig.
Twitter fungerer utmerket som en enkel måte for nettverksbygging. Videre skal vi se nærmere på hvordan dette kan fungere i praksis.
Hvilke kriterier bruker folk når de skal velge hvem de skal følge på Twitter?
Det viktigste kriteriet for å følge personer på Twitter, er at man har interesse for hva denne personen representerer og skriver om. Videre kan det være lurt å følge personer som kommenterer dine innlegg. Etter hvert som man blir bedre kjent med Twitter, og interessefelt og nettverk øker, er det normalt at man etter hvert finner flere "tilfeldige" folk å følge. Men i bunn og grunn er det felles interessefelt som er det helt klart viktigste kriteriet for hvem man følger på Twitter og ikke.
Hvordan få følgere på Twitter?
- Ha et fint og profesjonelt profilbilde (avatar)
- En uprofesjonell profil får deg til å fremstå uprofesjonell. Dette er ikke måten å skaffe seg følgere på Twitter. Ikke prøv å skvis inn bilde av deg sammen med hele familien på slektstreff. Bildet er til for å vise deg og ditt ansikt. Last gjerne opp et stort bilde (filstørrelse) og la Twitter tilpasse bildet for deg. på den måten vil bildet fremdeles fremstå tydlig viss noen vil zoome inn.
- Tweet på gunstige tidspunkt
- Å tweete på gunstige tidspunkt gir deg størst mulighet til å bli sett (lest). F.eks. under en fotballkamp eller andre idressbegivenheter. Ikke tweet mens din ønskede målgruppe sover eller gjør andre ting.
- Ha en effektiv og oversiktlig profil biografi
- En god miks av en fascinerende beskrivelse av deg selv, samt linker til andre sider du representerer (f.eks. Facebook) er en god måte å få folk interessert i hva du har å si.
- Send @meldinger til brukere med mange følgere, i håp om å bli retweetet
- Spør spørsmål på tweetene dine, for å aktivere brukere og få de til å svare deg.
- Lag deg en nisje, og bli en "ekspert" innen denne nisjen. Få et mer målrettet publikum, og få en bedre tilnærming til dette publikummet.
- Kommenter andre tweets
- Link til din twitter-profil på andre sider. F.eks. på Facebook, hjemmeside, forum etc.
- Bruk hashtags i Tweets, slik at andre brukere kan finne dine tweets om det aktuelle tema.
Hva er å retweete?
Å retweete, betyr at du deler en tweet fra en bruker med de som følger deg. Det er veldig normalt at man "retweeter" innlegg som man mener har spesielt godt innhold eller man er spesielt enig i, og som man mener at dine følgere også burde lese. Dette kan også være en måte å skaffe seg nye følgere på.
Hva er en twitter-liste?
En twitterliste er en liste der man kan samle de man følger i ulike grupper eller tema. Så om man eksempelvis følger 10 andre folk som interesserer seg for fotball, så kan man da legge disse 10 personene inn i en spesiell gruppe som da for eksempel kan hete "Fotball". Går man da inn på denne listen, vil man få opp alle "fotballtweetene" samlet på ett sted. Man kan også finne ferdiglagde lister som andre folk har laget, man har med andre ord muligheten til å gjøre disse listene private eller offentlige.
Kan man bruke Twitter uten å bruke nettleseren?
Twitter kan man også bruke gjennom mobiltelefon og nettbrett. Der man har egne apper til mediet. Selv synes jeg appene fungerer veldig bra, spesielt på mobil. Dette gjør at man hele tiden kan holde seg oppdatert å følge med. Noe som gjør at twittersamfunnet er veldig aktivt.
Man kan også laste ned program til datamaskinen, slik at man slipper å bruke nettleseren til dette. Mange personer synest det er bedre og mer oversiktlig å bruke slike program, som f.eks. Tweetdeck.
Hvilken rolle har twitter for de som bruker det?
Twitter kan brukes til å skrive korte statusmeldinger. Det disse meldingene, og mediet generelt kan gjøre, er å bygge nettverk. Som igjen er viktig for å bygge tilhørighet. Der man kan bruke det som en kanal for markedsføring og indirekte salg. I dag har dette nesten blitt et "must" for de aller fleste konkurransedyktige bedrifter å benytte seg av. Da de som ikke velger å bli med på trenden, faller bak. Viktigheten av nettverk og relasjoner for bedrifter, kan ikke undervurderes nok, og som tidligere nevnt, så er dette noe som bedriftene må benytte seg av.
Hva deles på Twitter?
Alt deles på Twitter (innen lovlighetens grenser). Man finner personlige bilder, youbtube-klipp, sitater, personlige meninger, politiske saker, offentlige annonseringer, nyheter osv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar