torsdag 1. mai 2014

Virksomheters bruk av måleverktøy

Bruker du timer på Sosiale Medier for bedriften du jobber i, og aner ikke om det gir noe tilbake?Etterlyser ledelsen stadig vekk bevis på at strategien på sosiele medier fungerer? Hvis du ikke allerede har gjort det, må du finne en strategi for å måle kost/nytte-verdien (return on investment/ROI) for din virksomhets bruk av sosiale medier.

Hvorfor skal man måle ROI?
ROI kan bevise at strategien din for sosiale medier virker. Kunder og ledelse trenger å vite om du er vellykket - og de gjør du også!
Hovedutfordringen innen måling av ROI er å holde følge med utviklingen av algoritmer, og implementere de riktige verktøyene for måling.


ROI kan måles på ulike måter: gjennom kundekjøp, leads-generering, klikk, inntekter, konkurransebidrag og lignende. Før du kan spore og måle avkastningen, må du bestemme dine mål slik at du vet hvilke faktorer du skal måle og hvordan suksess ser ut.
Følgende har vi noken ulike nivåer av mål:


  • Nivå 1 - synlighet:
    Synlighet er antall mennesker som ser eller kan se budskapet ditt.
  • Nivå 2 - oppmerksomhet:
    Brukeren har sett annonsen din og oppfattet budskapet ditt
  • Nivå 3 - engasjement:
    Brukeren klikker LIKE, deler eller kommenterer et innlegg.
  • Nivå 4 - interaksjon:
    Brukeren ringer eller besøker butikken som følge av å ha sett deg på sosiale medier.
  • Nivå 5 - transaksjon:
    Brukeren kjøper et produkt.


Dine mål for sosiale medier og følgende strategier skal stemme overens med dine plattformer. Noen kundegrupper er primært på Twitter, andre på Facebook, Pinterest eller Instagram. Finn hvor kundene tilbringer mest tid slik at du lettere blir vellykket.

Videre må du ha oversikt over tid du har brukt, kostnaden av annonser, samt aktiviteter og kampanjer du lanserer som en del av din markedsføring på sosiale medier. Det finnes en rekke verktøy du kan bruke for å gjøre dette, f.eks. Google Analytics eller Facebook Insights.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar