I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg Google Analytics. Hva er det, tenker du.Jo, Google Analytics er et webstastikkverktøy. Det er det webstatistikkverktøyet som i dag er det mest utbredte i hele verden - og det er det flere grunner til. Det er blant annet helt gratis, svært omfangsrikt, i tillegg til at det er et svært fleksibelt verktøy.
Ved å bruke Google Analytics, får man tilgang til følgende tjenester:
- Rapportering i sanntid: Se hvor mange personer som er på nettstedet ditt akkurat nå, hvor de kom fra og hva de ser på. Med rapportering i sanntid vil du vite om nytt innhold på nettstedet er populært, om dagens markedsføring får trafikk til nettstedet ditt, og du kan se den umiddelbare effekten av skriving på Twitter og blogginnlegg.
- Tilpassede rapporter: Lag din egen beregningsoversikt på noen få minutter. I stedet for å se gjennom alle dataene har du umiddelbar tilgang til svarene du trenger. Opprett rapporter som skal deles med kollegene dine, og formidle oversikten som skal deles.
- Egendefinerte variabler: Egendefinerte variabler hjelper deg med å forstå kundenes segmenter og finne ut hvor engasjerte de er på nettstedet ditt. Med egendefinerte kan du tilpasse Google Analytics og samle kundedataene som er viktigst for bedriften.
- Avansert segmentering: Hvorfor resulterer enkelte besøk i et salg på USD 150, mens andre ikke gjør det? Du kan finne det ut ved hjelp av avanserte segmenter. Bruk forhåndsdefinerte segmenter som «Besøk med konverteringer» eller «Organisk trafikk», eller opprett dine egne segmenter. Analyser individuelle segmenter, eller sammenlign et antall segmenter i alle rapportene
- Oversikter: Start med en generell «Resultatindikatorer for firma»-oversikt, som innbefatter de viktigste resultatindikatorene for organisasjonen. Opprett en SEO-oversikt for søkemotoroptimalisering. Alle oversikter kan dras og slippes, er fullstendig basert på moduler, og er svært enkle å tilpasse.
- Visualisering: I Google Analytics får du en rekke visualiseringsverktøy, inkludert Flytvisualisering og Analytics for sider. Flytvisualisering-rapporter analyserer skrittene en besøkende tar på nettstedet ditt. Med Analytics for sider får du et visuelt inntrykk av hvordan brukere interagerer med sidene din. For å gjøre det enklere å analysere, har vi innebygd en rekke diagrammer for å vise informasjon på den måten du ønsker å se den.
- Deling: Databasert beslutningstaking fungerer best når teamene dine kan dele informasjon på en enkel måte. Med delingsverktøy i Google Analytics kan teamet som kjøper søkeord, arbeide problemfritt med SEO og innholdsteamene. Bruk funksjonen "observasjon og varsler" til å finne uventede endringer og varsle kollegene dine. Merk viktige aktiviteter i kontologgen slik at andre kan se dem. Utvikle og del tilpassede oversikter for beregningene som er viktige for bedriften, på en enkel måte.
- Programmeringsgrensesnitt og tilpasninger: Det finnes programmer, programtillegg og funksjoner som kan tilpasses, slik at du kan få hjelp til å integrere Google Analytics i organisasjonens arbeidsflyter. Dra nytte av løsninger fra tredjepart, eller opprett dine egne apper ved hjelp av Google Analyticts programmeringsgrensesnittet.
Som nevnt over, så er verktøyet gratis. Det eneste som kreves, er at man har en google-konto. Når man registrerer seg, får man en sporings-ID som man legger på det nettstedet man ønsker å måle.
Bildet vil venstre viser et skjermbilde av Google Analytics. Der er en oversikt over aktiviteten på hybelrating.no, en side jeg nylig har utviklet.
Google Analytics er passer for alle nettsteder, da brukervennlighet er god og kvaliteten på verktøyet er veldig bra. Alle som har et nettsted er interessert i å vite hvem som faktisk bruker dette nettstedet.
Google Analytics er passer for alle nettsteder, da brukervennlighet er god og kvaliteten på verktøyet er veldig bra. Alle som har et nettsted er interessert i å vite hvem som faktisk bruker dette nettstedet.
Kort oppsummert bør man bruke Google Analytics fordi det rett og slett gir tilgang på statistikk som kan gjøre problemer enklere å løse, og det gir deg en pekepinn på hvordan du videre skal utvikle nettstedet ditt. Du kan få svar på hvilket segment du faktisk når ut til og om du treffer målgruppen du har i sikte. Du får også informasjon om hvilken nettleser alle besøkende bruker, og hvilken type mobile enheter som blir brukt.
Nevnte jeg at det er gratis..?
Nevnte jeg at det er gratis..?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar